1/08/2006

Banner: effectiviteit of rolverdeling?

Ik moest vandaag denken aan de rol van banners in de communicatie van adverterend nederland. Als ik aan banners denk, denk ik ook vaak aan CTR, CPC etc etc. De meest gangbare waarop een campagne wordt beoordeeld is vooral CTR. Maar meer en meer mensen zien een verandering in het gebruik van een banner en met name wanneer een banner bijdraagt aan een marketingboodschap of merk positionering.. Eigenlijk zien we dus meerdere rollen die een banner kan vervullen.

A) Merkpositionering/lading (Merk en doelgroep koppelen)
B) Propositie (Doelgroep en salesverhaal koppelen)
C) Conversiegedreven (merk, salesverhaal, offreren/afsluiten binnen 1,2 clicks)

De slimmerds zullen nu zeggen dat een goede banner deze drie punten allen bevatten. In theorie is dat ook zo maar in praktijk gebeurt dat maar weinig. Daarnaast kun je ook doelbewust kiezen voor een van de onderdelen als communicatiemiddel.

Voorbeeld hiervan:
  • Banner 1 wordt ingezet als merkpositionering,
  • viral filmpje B wordt ingezet voor merklading,
  • Filmpje C wordt breed ingezet op doelgroeptijdstippen
  • eea is gekoppeld aan programma's op TV wederom als merklading.
  • DoelgroepSEM campagne C wordt ingezet voor de conversie naar klant.
  • De site wordt ingezet als multiomgeving
  • Hierbij is merkpositionering en lading secundair op inhoudelijke nieuwsvoorziening en klantconversie.

Ik heb een grafische weergave gemaakt van het model zoals ik dat altijd in mijn hoofd heb als ik over een nieuw concept nadenk. Hierbij kan vanuit de vele mediakanalen en contactmogelijkheden een betere invulling worden beschreven.


Hoor het graag als je een opmerking/toevoeging hebt.








Welkom op match2knowledge!
een marketing weblog, opgezet en onderhouden door Mark de Kock

Het is soms wat irritant maar advertenties helpen de marketeer overleven. Mocht je een interessant onderwerp zien is klikken niet verboden